Bár Varsó mérete ellenére valahogy sohasem tűnik egy zsúfolt nagyvárosnak, azért néha érdemes lehet egy kicsit kiruccanni valami nyugodtabb helyre egy kis aktív pihenéssel egybekötve. Lengyelországban például az egyik ilyen közkedvelt városka a Varsótól mindössze 140 km-re, a Visztula partján fekvő Kazimierz Dolny, vagy a helyiek szóhasználatában Kazi, amely egyébként a magyar Hortobágy testvérvárosa 🙂

Testvérvárosok

Közlekedés

Aki Varsóból szeretne eljutni erre a helyre az legegyszerűbben busszal közelítheti meg a helyszínt, érdemes a jegyeket előre lefoglalni, mert a nem túlságosan nagy busz hamar megtelik. Mi a HaloBus-t választottuk, ahol sajnos (valószínű a kései foglalás miatt) nem tudott a buszsofőr a foglalásunkról, így csak a szerencsén múlott, hogy maradt ülőhelyünk.

Szállás

Előfordul, hogy az ember bátor, és lefoglalja a legolcsóbb szállást a városban. Elsülhet ez nagyon rosszul is, viszont kis körültekintéssel egészen jó szállásokra is bukkanhatunk jó áron. Így volt ez a Dom Pod Kasztanami-val is, ahol jó áron egy rendkívül barátságos szobát kaptunk szép nagy erkéllyel.

Látnivalók

Kis város léte ellenére sok érdekességet tartogat a környék. Érdemes rögtön felszállni a városnéző elektromos kisvonatra, amivel könnyen bejárhatjuk a várost és megtekinthetjük a főbb nevezetességeket. Ha nem riadunk vissza egy hosszabb sétától, akkor pedig érdemes ellátogatni Janowiecbe, ahol megnézhetjük az 1500-as években épült régi várat és a várban berendezett kiállítást. Janowiec egyébként a Visztula túlpartján van, átjutni komppal tudunk, ami folyamatosan jár a két part között reggel 8-tól este 8-ig. A kompkikötőt egy hangulatos promenádon végigsétálva érhetjük el. Útközben több helyen is lesétálhatunk a Visztula partjára és csodálatos panorámában gyönyörködhetünk.

Promenád
Visztula part
Kompozás
Vármakett
Janowiec vár

Jó ötlet étellel, itallal készülni a napra, ugyanis az infrastruktúra nem túl kiterjedt, mindössze egy kocsmát találtunk ahol egy korsó sörrel tudtuk pótolni a kalóriákat. A kocsma mellett bónuszként van egy kilátó, ahonnan csodás panoráma tárul a vidékre.

A jól megérdemelt hűsítő sör
Kilátó

Jó program még a Kazimierz Dolny körüli erdőben túrázni, szúnyogriasztót ugyanakkor feltétlen vigyünk magunkkal, különben a rovarok eléggé megkeserítik az önfeledt kirándulást. Ha otthon marad, akkor sem kell kétségbe esni, a kisboltok felkészülten várják a turistákat. Az erdőben egyébként több érdekes túristaösvényt és régi temetőt is felfedezhetünk.

Túraútvonal

Visszatérve Kazimierz Dolny-ba fel lehet sétálni a dombra a három kereszthez, illetve egy kastély komplexum is vár minket.

3 kereszt a dombon
Kazimierz kastély komplexum

Ha pedig megéhezünk, több étterembe is betérhetünk a város főterén és a környező utcákon. Vízparti város révén halkedvelőknek kötelező megkóstolni a helyi pisztrángot, én itt ettem életem egyik legjobbját. Nem szabad viszont sokáig késlekedni a vacsorával, kisváros révén elég hamar bezár minden, főleg, ha hétköznapokon megyünk. A legtovább (este 11-ig) nyitvatartó hely a Kaslik nevű libanoni étterem, ahova szintén megéri betérni egy vacsorára. Hatalmasak az adagok, nagyszerűek az ételek és mennyei az olavabogyójuk 🙂

Életem legjobb pisztrángja
Csirkés Shawarma

Összeségében azt mondanám, Kazimierz Dolny remek célpont egy pár napos, hétvégi aktív kikapcsolódásra vágyóknak.